AMCCT AB - För en snabb spårbunden framtid

Vanligt tåg och InfraMag på Inlandsbanan Gällivare - Kristinehamn om det överhudtaget är möjligt

Hastigheter upp till 320 km/h kan gälla för vanliga tåglösningar. För att möjliggöra en infraMag bana bör den byggas helt ny från början. Det är också frågan om det överhuvudtaget går att bygga en ny bana. Bygger man en InfraMag bana kan man tollerera helt andra stigningar och mycket snävare radier. Det bör påpekas för att få effektivitet i persontransporterna så bör dom trafikera en egen höghastighetsbana. De stationer som skall finnas efter banan har inte samma destinationer som för godstransporter.

Tågbanan är baserad på < 320 km/h för vanliga tåg och godståg < 450 km/h med inframag persontåg. Banan är vid byggnation försedd med InfraMag tillägget.

Inlandsbanan finns där och bedriver en tillvaro som turistlinje med ålderstigen utrustning och dåligt publikunderlag för att kunna motivera dess existens. Kanske skulle en kombination av gods utefter linjen kunna ge nytt liv åt inlandsbanan. De orter som finns med är bara ett förslag och kan enkelt ersättas med annan ort.

Sammanställning Gällivare - Kristinehamn

Inlandsbanan Vanligt tågtrafik
Blandat 320 km/h
Blandat 5 stopp
Inget att jämföra med 4 tim 10 min

Kartan visar den tänkta förbindelsen mellan Gällivaru och Kristinehamn