Tåget påbilden har inget med InfraMag att göra utan får ses som en ren illustration. Hastigheter upp till 320 km/h kan gälla för vanliga tåglösningar. Det går troligtvis inte att bygga en infraMag bana för den blir känslig för material nedfall från malmvagnarna. Det bör påpekas för att få effektivitet i godstransporterna så bör dom trafikera en egen höghastighetsbana. De terminaler som skall finnas efter banan har inte samma destinationer som för persontransporter.
Tågbanan är baserad på > 450 km/h med inframag persontåg. Banan är vid byggnation försedd med InfraMag tillägget. Hela tågbanan är byggt i en avsevärt lättare design och skall man jämföra axeltryck så ligger denna betydligt under 10 ton per axel. Nu går det inte att jämföra på det sättet för hela tåget bärs upp av permanentmagneter och man skulle kalla det en utbredd belastning. I och med denna konstruktion klarar tågen och tågbanan av betydligt högre stigningar och dessutom snävare kurvradier då tåget inte kan spåra ur. Det blir betydligt enklare att anpassa tågen till naturens geografiska förändringar. En framtida lösning!
Polar - Malmbanan
Banan byggd på pelare och kan trafikeras av vanliga tåg ifall banan är eletrifierad. Den är också dimensionerad för att klara av godstransporter. Att bygga ut banan till att vara möjlig även med InfraMag är tveksamt då material ifrån malmvagnar (magnetiskt) kan ramla ned på spåret och orsaka problem med själva magnetbanan. Praktiska prover bör göras för att verifiera möjligheterna om detta är möjligt.
This site was created with the Nicepage