* Terrängen utmed tågbanorna påverkas relativt lite och även vissa känsliga områden i städer och på landsbygd kan tas i anspråk
* Höjden på pelarna kan anpassas efter behov: i stadsmiljö kan en station vara i marknivå eller på pelare som S- bahn i Berlin och detsamma gäller för omlastningsstationer utmed stambanorna
* Eldrift på spår ger betydligt lägre utsläpp av gaser och partiklar än lastbil och flyg
* Både tåg och lastbilar förbrukar energi för att övervinna luft- och rullmotstånd, men ett tåg kan köra 50 km på samma energimängd som en diesel lastbil förbrukar för 1 km, och 25 km jämfört med en eldriven lastbil
* Spåren kan förberedas för nya friktionsfria fordon (InfraMag) med så liten energiförbrukning att tågen kan drivas med batteri
* Loket utformas med en nos som ett flygplan med litet luftmotstånd och luftkudden framför loket pressas ner mellan spåren
created with
Free Website Builder .