Gods-och persontider Sveriges tågbrobana 250 - 320 km/h
Snabba gods och persontransporter mellan orter kräver att terminalerna och stationerna ligger optimalt placerade. Det går att behålla nuvarande terminaler och stationer, när de nya spåren vilar på pelare.
Lika viktigt för att förkorta person- och godstiden är att tågen inte behöver vänta på andra tåg på spåren. Idealet är att ha skilda spår för person- och godståg. Tiden det tar med tåg från en ort till en annan beror inte enbart på dess hastighet. Trafikverket gör regelbundna undersökningar hur stora förseningar som drabbar resenärer och gods. Här uppräder allt från elavbrott, signalfel, stulna ledningar, bromsfel, kollisioner med djur eller annan trafik, till snöhinder, blöta löv och köbildning på spåret.
Hur lång godstid tar tågresan mellan olika orter? Sverigeförhandlingen har angivit tågtider för de planerade sträckorna, och AMCCT och CCT Intermodal anger den uppskattade tidsåtgång på samma sträcka. Tiderna för CCT Intermodal-tågen är beräknade så att start och bromssträcka är inräknade liksom ett stopp på 10 minuter för omlastningar per station.
Person och Godstiderna i tabellerna avser samma stationer som planerats av Trafikverket / Sverigeförhandlingen.
Planerade utbyggnaden som återfinns i Trafikverkets material
Kartan till höger visar den planerade utbyggnaden av Sveriges höghastighetsbanor. Vi följer den så mycket det går i vår utbyggnad.
Sammanställning av vad AMCCT och CCT kan åstadkomma då det gäller person och godstider på den nya stambanan