Tät terminal placering
Inom de intermodala transporterna är det viktigt att terminalerna finns tätt placerade. Det gör att distributionssträckan med lastbil blir kortare. Det gör också att de intermodala transporterna kan attrahera mera gods. Man flyttar också godset framför sig hela tiden. Inte som idag med ändpunktstrafik där godset ibland får köras tillbaka för att det inte finns terminaler i närheten av destinationen.
Med tät terminal placering blir hanteringarna mera lokal natur. Det finns därför en naturlig koppling till de lokala LBC företagen att vara ansvarig för terminalernas verksamhet. Endast lokala transporter gör att chaufförerna stannar kvar på orten. Inga utländska åkare kommer ifråga heller.
Man har från forskar håll även poängterat att sättet att utföra intermodala transporter måste ändras. Från traffik enligt ändpunkts traffik till att vara linje traffik. Mera gods och snabbare och mera miljövänliga transporter. Det som nu påpekas från EU att 75 % av alla trasporter på väg skall över till järnvägstransporter eller sjötransporter, kan ge fokus på att systemet måste försändras. Nedanstående bild är hämtat från en rapport från KTH.
Då man ser på bilden förstår man klart att det är linje traffik som skall gälla för de intermodala transporterna i framtiden. En effektiv transportstruktur kan byggas upp till låga kostnader.
Det finns en enkel animering som visar hur en CCT Terminal fungerar och den finns nedan. Kolla på den så der du vad vi menar.
This site was created with the Nicepage