Lastbilstillverkarna stoppar huvudet i sanden och verkar tro på "Tomten"

Övergången till att drivas på el har ställt till stora problem för lastbilstillverkarna. Ekvationerna går inte ihop. Sett fysikaliskt så kan man mad mycket enkla beräkningar visa på olägenheterna. Diesel innehåller mycket energi och du kan för att prata i runda termer kalkylera med att 1 liter diesel innehåller 10 kwh. Det betyder att en stor lastbil för fjärrtransporter och med en tank på 600 liter motsvarar ca 6 000 kWh.

Det finns inga nu existerande batterier på motsvarand kapaciteter. Lägger man därtill att diseltankens innhåll väger endast ca 480 kg. Om man kalkylerar med ett batteri som finns i Tesla på 100 kWh så väger det 625 kg. För att komma upp i samma kapacitet skulle det, i detta fallet, erfordras 60 st batterier. Ger en sammalgd vikt på 37,5 ton.

Fordonet är helt obrukbart och detta utan att ett enda kilo last och den övriga egenvikten av fordonet adderas till den slutliga vikten. Det är bara att inse att det fungerar inte med lastbilar inom fjärrtransporter längre.

Summerat och råd till politikerna.


Bygg inte ut den laddstruktur som lastbilsindustrin efterfrågar "en dum kommentar - mera kräm i tåtarna". Det finns inga möjligheter att få det att fungera. Se istället till att bygga ut järnvägen så att all låmgväga godstrafik kommer över på spåret så fort det går. 

Lastbilsepoken går mot sitt slut och vi är nu i vägens ände! Vi står inför att bygga upp en ny effektiv infrastruktur och som skall gälla för många år framåt. Bygg den inte fel, det kommer att straffa sig för lång tid framåt och blir det fel så är det det bästa sättet att avindustrialisera Sverige.