AMCCT AB
Höghastighetstågen behöver godset för att bli en lönsam investering
Att det
lilla landet Sverige skulle klara av investeringarna i
höghastighetståg utan att godset kommer att kunna räknas in anser
vi som helt uteslutet. Det lilla befolkningsunderlaget som Sverige
har, och det utsträckta landet utformning, medger inte att godset
lämnas utanför. Det går inte att räkna hem höghastighetstågen
med undantag för vissa korta sträckor. Vill man investera i
Höghastighetståg så är gods inblandningen ett måste.
Det
går att lösa med innovationer som svarar för en framtida
inblandning och skapar ett ekonomiskt underlag för en kommande
investering och en utbyggnad av ett höghastighets nätverk.
Varför inte en gemensam lösning med terminal för passagerare och gods
Det går att lösa med gemensamma utrymmen om man låter delar av tåget frakta gods och den andra delen passagerare. Med vår teknik att hantera containers så kliver en container av tåget på 2 minuter och det sker utan att en människa är involverad. Räknar man med 5 minuters stopp så hinner tekniken även lasta en container på den tiden. Det betyder att det blir helt andra kalkyler för att betala investeringarna för höghastighetstågen.
Rationell lösning med höghastighetstågen 1 våning upp
Det går att skapa mycket intressanta och innovationsriktiga lösningar som kan förena passagerare trafiken tillsammans med godstransporter. Det kommer att betyda mycket för de ekonomiska resurser som behövs för att genomföra höghastighetståg investeringarna.
Allt eftersom internet godset växer finns ökat intresse för gemensam lösning
Internet godset kommer givetvis att öka och kommer att ställa allt högre krav på snabba transporter. För Sveriges del med det låga befolkningsunderlaget kommer det att vara av intresse att kombinera person och det snabba internet godset. det går att skapa mycket intressanta och relativt stora terminaler med ett stort flöde av både passagerare av gods genom de gemensamma terminalerna.
Sveriges möjligheter med höghastighetstågen står och faller med godset
Den mycket infekterade debatten om höghastighetstågen möjligheter till investering kommer i en helt annat läge om man involverar godstrafiken. Det är inte bara i Sverige detta behov finns utan i de flesta länder som har ett alldeles för litet folkunderlag för att det skall motivera enbart persontransporter.
This site was created with the Nicepage