RESTIDER Sveriges höghastighetsbana baserat på vanliga tåg och InfraMag tåg < 450 km/h
Snabba persontransporter mellan
orter kräver att stationerna ligger centralt i städerna. Annars
måste resenären byta färdmedel ytterligare minst en gång till vid
start och mål, vilket förlänger restiden väsentligt. Det går att
behålla nuvarande stationer, även då de nya spåren vilar på
pelare. Lika viktigt för att förkorta restiden är att tågen inte
behöver vänta på godståg på spåren. Idealet är att ha skilda
spår för person- och godståg. Tågbanan är baserad på < 320
km/h för vanliga tåg och godståg < 450 km/h med InfraMag
persontåg. Banan är vid byggnation försedd med InfraMag
tillägget.
Tiden det tar med tåg från en ort till en
annan beror inte enbart på dess hastighet. Trafikverket gör
regelbundna undersökningar hur stora förseningar som drabbar
resenärer och gods. Här uppträder
allt från elavbrott, signalfel, stulna ledningar, bromsfel,
kollisioner med djur eller annan trafik, till snöhinder, blöta löv
och köbildning på spåret
Hur lång restid
tar tågresan mellan olika orter med InfraMag
tåg? Sverigeförhandlingen
har angivit restider för de planerade sträckorna, och AMCCT anger
den uppskattade tidsåtgång. Tiderna för AMCCT-tågen är beräknade
så att start och bromssträcka är inräknade liksom ett stopp på 2
minuter per station.
Restiderna i tabellerna avser
samma stationer som planerats av Trafikverket / Sverigeförhandlingen.
Planerade utbyggnaden som återfinns i Trafikverkets material
Kartan till höger visar den planerade utbyggnaden av Sveriges höghastighetsbanor. Vi följer den så mycket det går i vår utbyggnad.
Sammanställning av vad InfraMag kan åstadkomma då det gäller godstider på den nya stambanan
Hastigheter upp till 320 km/h kan gälla för vanliga tåglösningar. Upp till 420 - 600 km/h gällar InfraMag tåg