AMCCT AB  för en snabb spårbunden framtid

El bilar utvecklas i fel riktning!

Utvecklingen går fort och går i många fall i helt fel riktning. Tyvärr sker det i samtliga trafikslag att man inte inser att tiden har förändrat sig och att det som gällde för så liten tid som 10 år sedan (I infrastrukturen en kort tid) har totalt kullkastat alla de nu gamla koncepten. Det gäller att vara öppen för förändringar, se dagen som den är och se hur framtiden kan bli och göra det till det bättre för människan!

Biltransporter för person trafik.
Nu springer alla i full fart för att elektrifiera alla personbilar. Det är den framtida lösningen på att transportera sig med en personbil. Är det verkligen så eller sker det en helt felaktig utveckling? Vi kan ta en Tesla som har fått stå modell för den framtida elektrifieringen. En Tesla drar ca 2 kWh per mil och finns det bara en passagerare i den är det katastrofala siffror för att förflytta sig med en Tesla. Det gamla 2000 tåget kostar för tre passagerare 2,1 kWh och är alltså helt överlägset set ur energiförbrukning. 

Att tillverka en elbil tillför energibalansen 8,1 ton CO2, att tillverka en vanlig bensin driven bil tillför 5,6 ton CO2. Är det rimligt att öka CO2 halten med 45% för att tillverka elbilar
. Hur miljövänlig är egentligen elbilen och hur klarar den konkurransen från tåget då det gäller energi- och koldioxid utsläpp?.

En annan nackdel med elektriska bilar är att de är väldigt tunga. De kör ständigt med en batteri vikt på 600 -1200 kg och som belastar energikostnaderna. Dessutom så har de breda däck vilket avger en nedsmutsning av partiklar från däcken som årligen ser till att mellan 5.000 till 7.000 personer får en för tidig död i Sverige. I hela Europa är siffran kanske 500.000 personer. EU har därför kallat till sig alla större däcktillverkare och vill se en lösning på detta innan 2028.  

Något som man helt sopar under mattan är hur ser återvinningen ut av de batterier som användes i elbilarna? Finns det ett miljöriktigt alternativ till återvinning? Den stora mängd av sällsynta jordartsmetaller som förbrukas vid tillverkning av batterier. Frågor som borde få ett svar innan hela bilflottan är helt elektrifierad.    

Bilfabrikanterna jagar räckvidder, behöver vi verkligen långa räckvidder för att pendla till och från arbetet? De flesta biltransporterna är relativt korta! Det finns ingen anledning att köra ikring med dessa monstertruckar! 

Det finns verkligen skäl att ifrågasätta den kraftiga utvecklingen av elbilar innan man har svar på alla frågorna. Framtidsutsikterna för elbilen haltar verkligen! Verkligen dags att höja ett varningens finger!

Vi har lagt upp en del pdf filer som finns att ladda ner.

En pdf fil som bara handlar om elbilen. Du kan ladda ner den genom att klicka på nedanstående länk

el-bilen är det en felsatsning?

En pdf som täcker hela infrastrukturen 2040. Du kan ladda ned den genom att klicka på nedanstående länk

information om felsatsningar inför infrastrukturen 2050