Brobanan på pelare eller samhället avskuret av en banvall



Avsevärt förenklad samhällsplanering

Tågbanor på pelare för gods har samma fördelar som för passagerare:



Med räls på pelare blir markinköpen billigare, eftersom mindre mark krävs och verksamheter i städer samt jord- och skogsbruk kan fortgå obehindrat



Befintliga stationer i städer kan ligga kvar och lätt att finna plats för omlastningscentraler utmed banan



Snabbare tillståndsgivning



Låg bullernivå från tåg: med inbyggt bullerskydd i brobanan, stålbroar fyllda med en ljuddämpande massa, och rälsen fästade i ljuddämpande material



Skillnader i åverkan på odlingslandskap och samhällen belyses i bildparen ovan och nedan där tåg på pelare tar mycket mindre plats



Det lättare godset från den ökande E-handeln kan med fördel fraktas tillsammans på tåg för resenärer och har ofta samma destination


Grövre gods mellan industrier mm har i regel inte samma destination som persontransporter, och kräver en integration med markbundna järnvägar för gods. Däremot gäller att:

 



Befintliga godsterminaler / omlastningsterminaler kan ligga kvar och det är lätt att finna plats för omlastningscentraler utmed banan



Alla godsfordon skall kunna utnyttjas både på den gamla tågbanan och på pelarbanan. Därför måste pelarbanan vara försedd med luftledningar för de markbundna fordonen



 

 

Samhället helt avskuret och uppdelad i två delar.

Intressanta dokument som du kan ta ned.

Klicka på bilden nedan så kan du ta ned Professor Em. Bo-Lennart Nelldals Power Point presentation över AMCCT helautomatiska terminaler

 

Klicka på bilden nedan så kan du ta ned en rapport sammanställt av forskare på KTH över testprojektet i Göteborg

 

Klickar du på bilden nedan så kan du ta ned en rapport / presentation över AMCCT godstransporter i framtiden

         
   
         

Klickar du på bilden nedan så kan du ta ned en Broschyr över AMCCT godstransporter i framtiden