De tre alternativen har det gemensamt att de har enbart elektrisk drift. De riktivärden som gäller för varje transport alternativ finns specificerade nedan. Vi kommer att göra jämförelsen i tre huvudalternativ. Tåget är ett InfraMag tåg och med hastigheten lagd till 450 km/h. Bilen är en Tesla xxx. Flyget har sina värden i det som finns visat idag, elektrisk drift och med en en hastighet på 500 km/h.
1. Tid för transportens genomförande
2. Energiåtgång för transporten
3. Energieffektiviteten per passagerare
Start och slutdestination är samma i de tre olika alternativen. Det betyder att en jämförelse kan göras mellan de tre transportslagen. Detta är ingen vetenskaplig studie men får ses som en indikation på hur de olika transportslagen står i jämförelse med varandra. På denna sida visas tidskillnader för de lika transportslagen. En mosvarande sida visar energiåtgången för de olika transportslagen. Redovisade energiåtgången per passagerare.
Som utgångsdestination väljes Stockholmd då de flesta tåg och flyglinjer ut i landet går ifrån Stockholm.
De destinationer som kommer att jämföras är:
Stockholm - Gävle - Sundsvall - Örnsköldsvik - Umeå - Luleå -Kirunna
Stockholm - Malmö, Stockholm - Göteborg, Stockhoolm - Oslo, Göteborg - Malmö, Göteborg - Oslo
På denna sida kommer enbart tidsaspekterna att publiceras:
Energi och energiåtgången samt energieffektiviteten per passagerare återfinnspå sidan Energi per resande.
Vilkor då man reser med höghastighetståget och hur man
kan utnyttja restiden
Villkor då man reser med bil och hur man kan utnyttja
restiden
Höghastighetståget | Kan utnyttja restiden till arbete |
Höghastighetståg | 100 % |
Bilen | Kan utnyttja restiden till arbete |
Bilåkning | Nej, endast diskussioner mellan passagerare eller via mobil |
Vilkor då man reser med flyget och hur man kan utnyttja restiden
Flyget | Aktivitet | Tidsfaktor | Kan utnyttja restiden till arbete |
Tåg | Anslutning Arlanda | 20 min | Tveksamt |
Promenad | Incheckning | 15 min | omöjligt |
Flyg | Aktiv flygtid | Beroende på sträcka | Svårigheter |
Buss | Busstransfer | 30 -45 min | Tveksamt |
Om du går in på respektive sträckas resultat så framgår det i sammanställningen nedan
Sammanställning av resultaten av tidsåtgången för respektive anslutning
Förbindelse från stockholm
Sträcka | Höghastighetsjärnväg | Direktlinje H-tåg | Tesla | Flyget |
Stockholm - Gävle | 48 min 45 sek | 1 h 29 min | 1 h 29 min | |
Stockholm -Sundsvall | 1 h 16 min | 52 min 40 sek | 4 h 32 min | 1 h 50 min Batteriet skulle behöva laddas 1 ggr.Addera till 1 h |
Stockholm - Örnsköldsvik | 1 h 45 min | 1 h 12 min 51 sek | 5 h 41 min | 2 h 03 min Batteriet skulle behöva laddas 2 ggr. Lägg till 2 h |
Stockholm - Umeå | 2h 4 min | 1 h 27 min 46 sek | 7 h 8 min Kan behöva laddas 1 h | 2 h 12 min Batteriet skulle beöva ladda 2 ggr lägg till 2 h |
Stockholm Luleå | 3 h 28 min | 2 h 5 min 20 sek | 12 h 17 min inkl 1 h för laddning av batterier | 2 h 37 min Batteriet skulle behöva laddas 3 ggr lägg till 3 h |
Stockhoim - Haparanda | 4 h 5 min 20 sek | 2 h 20 min | 14 h 5 min inkl 1 h för laddningar av bateriet |
3 h 12 min Batterier skulle behöva laddas 4 ggr lägg till 4 h |
Haparanda - Helsingfors |
2 h 27 min | 1 h 35 min | 9 h 19 min inkl 1timma för laddning av batteriet | Finns inget flyg som går att jämföra med. |
Finns inga el-flygplan som klarar sträckorna idag.
Sträckorna bör därför läggas ned. El-Flyget i en nära framtid klarar 250 km i räckvidd och en max hastighet på 500 km/h och max 50 passagerare
This site was created with the Nicepage