AMCCT AB
Pelarkonstruktionen är gjord i stål. Endast fundamentet som pelaren
står på är i betong eller i vår andra lösning utan ett
betongfundament. Behövs bara på var trettionde meter vilket
kraftigt sänker anläggnings- och markkostnaderna i jämförelse med
en järnvägsbank och förkortar byggtiden.
Det går att
välja höjd på pelarna. I stadsmiljö kan stationen vara på marken
eller ligga på pelare som S-bahn i Berlin. Detsamma gäller för
omlastningsstationer för gods utmed stambanorna. Pelarna för dubbel
spårbanor finns i två standardutföranden.
På
bilden nedan framgår till höger hur Trafikverket vill bygga. Ett
sår som skär genom både landskap och mänskliga miljöer.
Ödelägger både samhällen och naturens miljöer för människan
och djurlivet. Är dessutom avsevärt dyrare, och tar mycket längre
tid att bygga. Metoden Trafikverket föredrar har alla nackdelar för
att uppföra en framtida infrastruktur.
Trafikverkets
ståndpunkt är helt obegriplig!
Vi bygger tågbanan på pelarpar på landsbygden. Vart och ett av de två spåren vilar på en egen pelare, och pelarna är sammanfogade med en tvärbalk. Pelarparet ger bättre stabilitet, och en enklare och billigare konstruktion än enkel pelare.
Bilden nedan får illustrera hur tekniken kan samverka med naturen och skapa det bästa för alla parter. Bonden kan utnyttja sin mark och djuren kan ströva fritt under markbanan. Inga kollision risker mellan tågen, människan, naturen och fordonen.
Byggnationen är egentligen densamma men med den stora skillnaden att vi bygger på en gemensam pelare. Det har sim förklaring att det tar mindre utrymme på marken och kan lättare anpassas till byggnationer inom stad och täta samhällen. Men allt är även i den versionen uppbyggda av standardiserade moduler varför byggnationen går snabbt.
Vi har här lämnat det tekniska utförandet utan hänvisar till de sidor som beskriver tekniken. De kommer att ligga under lösenord och är du intresserad får du kontakta oss för att komma åt lösenorden.
Vi kan inte mer än påpeka hur vansinnigt vi tycker att byggnationer av höghastighetsbanor utförs idag, och kommande år om Trafikverket får som dom vill. Dom slösar med skattemedel för stora belopp och inget ansvar har dom heller!
This site was created with the Nicepage