AMCCT AB - för en snabb infrastruktur

Lätta InfraMag tåg mellan Malmö - Gö​teborg - Oslo > 450 k​m/h

Tåget på bilden har inget att göra med InfraMag utan får ses som en ren illustration. Hastigheter upp till 320 km/h kan gälla för vanliga tåglösningar. Det bör påpekas för att få effektivitet i persontransporterna så bör dom trafikera en egen höghastighetsbana. De stationer som skall finnas efter banan har inte samma destinationer som för godstransporter

Tågbanan är baserad på > 450 km/h med InfraMag persontåg. Banan är vid byggnation försedd me​d InfraMag tillägget. Hela tågbanan är byggt i en avsevärt lättare design och skall man jämföra axeltryck så ligger denna betydligt under 10 ton per axel. Nu går det inte att jämföra på det sättet för hela tåget bärs upp av permanentmagneter och man skulle kalla det en utbredd belastning. I och med denna konstruktion klarar tågen och tågbanan av betydligt högre sti​gningar och dessutom snävare kurvradier då tåget inte kan spåra ur. Det blir betydligt enklare att anpassa tågen till naturens geografiska förändringar. En framtida lösning!   

Sammanställning Malmö - Göteborg - Oslo

SJ AMCCT
Blandat 450 km/h
Blandat 8 stopp
ca 7 tim 17 min 2 tim 07 min

Sammanställning Malmö - Göteborg

SJ AMCCT
Blandat 450 km/h
Blandat 4 stopp
ca 2  tim 12 min  1 tim 04 min

Sammanställning Göteborg - Oslo

SJ AMCCT
Blandat 450 km/h
Blandat 3 stopp
4 tim 30 min 1 tim 03 min

Kartan visar den tänkta förbindelsen mellan Malmö och Oslo

Tillbaka till sammanställning nya stambanan lätta tåg     Länk