Tåget påbilden har inget med infraMag tåg att göra utan skall ses som en ren illustration. Hastigheter upp till 320 km/h kan gälla för vanliga tåglösningar. För att utnyttja InfraMags fördelar fullt ut bör en helt ny bana byggas.Det bör påpekas för att få effektivitet i persontransporterna så bör dom trafikera en egen höghastighetsbana. De stationer som skall finnas efter banan har inte samma destinationer som för persontransporter.
Tågbanan är baserad på > 450 km/h med inframag persontåg. Banan är vid byggnation försedd med InfraMag tillägget. Hela tågbanan är byggt i en avsevärt lättare design och skall man jämföra axeltryck så ligger denna betydligt under 10 ton per axel. Nu går det inte att jämföra på det sättet för hela tåget bärs upp av permanentmagneter och man skulle kalla det en utbredd belastning. I och med denna konstruktion klarar tågen och tågbanan av betydligt högre stigningar och dessutom snävare kurvradier då tåget inte kan spåra ur. Det blir betydligt enklare att anpassa tågen till naturens geografiska förändringar. En framtida lösning!
En snabb höghastighetsbana som går runt bottenviken och binder ihop Sverige och Finland. Den skulle bilda stommen i ett framtida höghastighetsnät för persontransporter som täcker in kustlandskapen i Sverige och Finland. Vi har skisserat på ett möjligt upplägg och du finner den skissen nedan och en tabell över total restid.
Det betyder att åker jag 07:00 från Stockholm så är jag i Helsingfors redan 13:09. Betyder också att tåget hinner vända i Helsingfors och tillbaka till Stockholm under samma dag. Tågets enkel resa är 6 timmar och nio minuter. Avgår tåget från Helsingfors 14:00 så är tåget tillbaka i Stockholm 20:09 på kvällen. Dessutrom stannar tåget för att både hämta och lämna passagerare på flera ställen under resan. Det blir en mycket hög service nivå på trafiken efter linjen. Den kommer att attrahera många resenärer och det kommer att få tillföljd att inrikesflyget kan helt läggas ned för flera destinationer
InfraMag |
450 km/h |
19 stopp |
6 h 09 min |
This site was created with the Nicepage